Ovisnost o društvenim mrežama, internetu, mobilnim telefonima i ekranima općenito, u zadnjih nekoliko godina izrazito je porasla kod srednjoškolaca. Kako to riješiti? Postoji li rješenje? Kako da izađem iz te ovisnosti?
U svom ponašanju, ponašanju mojih prijatelja i kolega srednjoškolaca, često znam primijetiti povećanu dozu nervoze, nepodnošljivosti i frustracije. Imaju li mediji veze s tim? Jesu li mediji stvarno upravo to što utječe na mentalno zdravlje srednjoškolaca? To pitanje me muči već neko vrijeme i napokon sam odlučila malo dublje zaroniti u to pitanje.
Napravila sam anketu u Google Formsu s naslovom „Anketa-kako mediji utječu na mentalno zdravlje srednjoškolaca“, poslala ju kolegama srednjoškolcima iz Dalmacije i Slavonije, od gimnazija do tehničkih i turističkih škola i od 1. do 4. razreda srednje škole. 15 njih izašlo mi je u susret i ispunilo anketu. Cilj mi je bio vidjeti razmišljaju li oni isto, kakve su njihove navike, koliko vremena provode na ekranu.
- pitanje:
Očekivano? S moje strane, da. S obzirom na trajanje dana, vrijeme koje je predviđeno za spavanje i školu, odnosno učenje, ispada da sve slobodno vrijeme potrošimo na internet i mreže. Primijetila sam da je ovo postao golem problem glede koncentracije, strpljenja i razmišljanja.
- pitanje:
Odgovori su raznoliki, no, ipak je 40% ispitanika odgovorilo da primjećuje promjene u svom raspoloženju kad je na mobitelu i kad nije. Mislim da je odgovor zabrinjavajuć, ali nije neočekivan. Idemo dalje…
- pitanje:
Zanimljivo mi je to kako su mediji počeli utjecati na nas do granice gdje i razmišljaju umjesto nas. Konstantno osjećamo potrebu za pregledavanjem novih informacija da upijamo više nepotrebnih nego potrebnih činjenica. Ovo pitanje samo potvrđuje potrebu za zabrinutošću za mentalno zdravlje djece.
- pitanje:
Što reći? Tužno, ali po 4. put, očekivano. Ovo pitanje bih povezala s 3. pitanjem gdje se pokazala česta potreba za pregledavanjem mobitela u potrazi za novim informacijama kod adolescenata. Mislim da bi to mogao biti jedan od razloga zašto je svake godine sve manje i manje učenika zainteresirano za dodatna znanja i vještine u školi.
- pitanje:
Mislim da je ovo upravo jedan od glavnih problema kod ovisnosti o medijima. Kao srednjoškolci, škola bi nam trebala biti #1 prioritet, no, upravo zbog stalne potrebe za novim informacijama u medijima, glave nam se pune tim prolaznim informacijama i u njima više nema mjesta za nove informacije, odnosno školsko gradivo.
- pitanje:
Zaključak ankete? Rezultati nisu najbolji, ali dobro je biti svjestan ih na vrijeme. Ipak, svaka ovisnost je izlječiva pa tako i ova i nikada nije kasno promijeniti te loše navike.
Što zapravo obuhvaća pojam “mediji”? Istraživački tim s Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu stoji iza projekta “Istraživački novinarski laboratorij: Vjerodostojnost medija kroz kulturu eksperimenta i inovacije u redakcijama“ Proveli su anketno istraživanje u prosincu 2020. godine na reprezentativnom uzorku od 1009 ispitanika.
“Najviše ispitanika se svakodnevno informira putem televizije, a slijede internetski portali, društvene mreže, radio, dnevni tisak te tjednici i magazini. No kada je riječ o mlađoj populaciji, od 18 do 22 godine, kod njih su na prvom mjestu internetski portali pa društvene mreže. No treba istaknuti kako najviše ispitanika kaže kako upravo na društvenim mrežama i internetskim portalima nailaze na vijesti za koje vjeruju da krivo predstavljaju stvarnost ili su pogrešne”, rekla je profesorica Tena Perišin, voditeljica znanstveno-istraživačkog projekta koji je pokrenut prošle godine s ciljem istraživanja medijskog sadržaja te percepcije publike, ali i proizvodnje i testiranja novih novinarskih formi i informativnih oblika.
Skrenula bih pažnju i na projekt “Djeca medija”. To je glavni projekt Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu. Nastao je na temelju zajedničke inicijative organizatora i polaznika Komunikološke škole Matice hrvatske koju zajednički od 2008. organiziraju Matica hrvatska, Fakultet hrvatskih studija i Fakultet političkih znanosti. Cilj i svrha projekta „Djeca medija”, krovnog projekta Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, sustavna je edukacija o medijima, prvenstveno onima u Hrvatskoj te poticanje razvoja osviještenih korisnika koji s razumijevanjem i kritičkim odmakom konzumiraju medijske sadržaje koje sami odabiru. Kao aktivnosti, projekt nudi interaktivna predavanja i radionice, online aktivnosti, webinare i radijske emisije.
Više informacija o projektu možete pronaći na njihovoj web-stranici: https://djecamedija.org/ .