NaslovnicaUčenici i nastavnici: suradnja ili pritisak?
Array

Učenici i nastavnici: suradnja ili pritisak?

Na prvom satu učenicima objasnim kako će biti ocjenjivani. Ocjenu koju dobiju mogu ispravljati kad god požele, često ih i sama potičem na to. Prije posljednjeg testa svakom učeniku objasnim koju zaključnu ocjenu može očekivati i kako mora napisati taj test da ne pokvari ono što je do tada zaslužio ili da to popravi. Uvijek ima onih koji žele ispravljati ocjene.  Ako  je potrebno organiziram dopunsku nastavu za takve, u terminima koji njima odgovaraju. Svaki od njih dobijepriliku, do posljednjeg sata svaki učenik može pokušati. Neki uspiju, neki ne.

Kada se javljaju pritisci? Uočila sam da pravi pritisci postoje u nekoliko čestih slučajeva. Jedan je kad nastavnik ne predaje dobro. Učenicima i njihovim roditeljima to vrlo brzo postane jasno i kad su organiziraniji pokrenu pobunu. Nerijetko se stvar riješi tako da nastavnik ostane predavati u razredu, ali počne dijeliti visoke ocjene bez temelja u znanju učenika. Znam za takav ekstremni  slučaj u jednoj zagrebačkoj osnovnoj školi. Roditelji učenika koji je završio 7. razred su mi nedavno rekli da njihovo dijete ne razlikuje pridjev od priloga, da nije pročitalo ni jednu lektiru, ali da ima peticu iz hrvatskog jezika. Kad sam pitala kolegicu koja radi sa mnom o kolegi  koji radi u toj školi odmah je znala o kome govorim. Objasnila je to istim riječima kao i roditelji, učenici ništa ne znaju i svi imaju petice. Roditelji su svjesni da će u srednjoj školi morati uzimati repeticije da se nadoknadi propušteno, ali prva stepenica upisa u srednju školu je ocjena, a ne znanje. Kad su ocjene visoke nema pritiska oko toga kako se predaje.

Drugi je slučaj kad se javljaju pritisci i nezadovoljstvo učenika i roditelja je kad nastavnik nema dobre kriterije ocjenjivanja i isto znanje ocjenjuje različitim ocjenama. To nije rijedak slučaj. Prošle sam godine na Simpoziju nastave fizike slušala o istraživanju koje je ispitivalo znanje učenika o elektromagnetskoj indukciji mjesec dana nakon što su tu temu odslušali. Anketirani su učenici nekoliko općih i jezičnih gimnazija. Općenito je razumijevanje elektromagnetske indukcije bilo slabo, ali još je gore što su bolje razumijevanje pokazali učenici ocijenjeni trojkama od onih koji su imali petice. Kao roditelj srednjoškolca sam čula izjave srednjoškolskih nastavnika da se isto znanje može ocjenjivati različitim ocjenama, što mi je nerazumljivo i nedopustivo. Ali objašnjava kako se mogu javiti tenzije oko ocjena.

Treće što izaziva pritiske je nepoštivanje Pravilnika o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi.  Učenici koji uoče da se nastavnik ne drži nečega što njemu propisuje kako treba raditi će smatrati da onda ni ocjene ne moraju biti zaslužene. Ili će pokrenuti argumentirane pritiske. Uočila sam da jako puno nastavnika ne drži puno do npr.  vremenika testova. Što mi je nejasno. Svoje testove planiram na početku godine i sada već znam da će moji budući sedmaši pisati svoj prvi test 15. sat, u četvrtom tjednu listopada, a drugi u prvom tjednu prosinca.
Moj savjet onima koji misle da su pod pritiskom jest da postave stroge kriterije, ali najstrože za sebe. Da detaljno objasne učenicima što se od njih očekuje za koju ocjenu, vodeći računa o propisima koji nam određuju kako se učenika prati i vrednuje. I da ni u kojem slučaju ne primjenjuju različite kriterije ocjenjivanja. Jer ako jednom odustanu od svojih kriterija očekivat će se da to mogu bilo kada.
Dokimologija je znanost o ocjenjivanju koja uključuje puno toga. Na žalost, dvoznamenkasti postotak nastavnika ne zna ni što ta riječ znači jer su na  fakultetima  bili jako slabo educirani o važnosti dobrog ocjenjivanja. To bi što prije trebalo promijeniti.

Jučer sam bila na podjeli svjedodžbi osmašima u jednoj od škola u kojima radim. Učenici su nam dijelili ruže. Meni je ružu donijela odlična učenica koja kod mene ima četvorku. Pokušala ju je ispraviti, ali nije uspjela. Razveselila me je ta ruža iz njene ruke. Ipak nešto dokazuje.

Exit mobile version