Svaki vozač ima drugačije iskustvo i put kako je došao do vozačke dozvole. Nekima je duže trebalo da prođu teorijski dio u autoškoli, dok je nekima trebalo duže ili više pokušaja da polože onaj vrhunac vozačkog ispita – upravljanje vozilom.
U nastavku vam donosimo mali šalabahter za proces upisa i polaganja svih ispita te 10 savjeta kako položiti vozački iz prve.
Upisi i cijena
Kada upisujete autoškolu, morate ispuniti ova dva uvjeta: „uvjerenje o duševnoj i tjelesnoj sposobnosti za upravljanje vozilom B kategorije od nadležne zdravstvene ustanove“ te „niste mlađi od 17 godina i šest mjeseci“. (https://www.hak.hr/autoskole/osposobljavanje-po-kategorijama-vozila/b)
Iako autoškolu možete upisati do šest mjeseci prije rođendana, u razgovoru s instruktorom vožnje rekao mi je da je najbolje zapravo krenuti dva do tri mjeseca prije rođendana. Tako se ne treba dugo čekati osamnaesti rođendan, a prije njega ne možete pristupiti ispitu Upravljanja vozilom.
Dakle, prvo što morate napraviti je medicinski pregled. Medicinski pregled se sastoji od psihologijskog testiranja, pregleda vida i zaključnog pregleda specijaliste medicine rada. Kada (uspješno) završite medicinski pregled možete se upisati u odabranu autoškolu koju smatrate najboljom za vas.
Svaka autoškola ima svoj cjenik usluge, a u Hrvatskoj je okvirna cijena polaganja B kategorije između 800 i 900 eura. U tu cijenu su uračunata predavanja o prometnim propisima i sigurnosnim pravilima i satovi vožnje. Ostali troškovi koje nose medicinski pregled te ispiti i tečaj prve pomoći iznose oko 150 do nešto manje od 200 eura. Sveukupno, na vozački ispit biste najmanje potrošili okvirno 1000 eura.
Predavanja, tečaj i upravljanje vozilom i sve do ispita
Broj sati koji je potrebno realizirati iz predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila (PPSP) je 30 nastavnih sati, iz Pružanja prve pomoći (PPP) 9 nastavnih sati te 35 nastavnih sati iz Upravljanja vozilom.
Nakon što završite osposobljavanje iz pojedinog predmeta autoškola vas prijavljuje na ispit iz tog predmeta. Na svaki ispit možete u prosjeku čekati između dva do tri tjedna. Najprije se polaže ispit iz PPSP, zatim PPP i zadnji ispit koji vas čeka na puta prema vozačkoj dozvoli je ispit Upravljanja vozilom.
Vozački bez pada
- Predavanja su bitna
Pozorno pratite i budite redoviti na predavanjima iz Prometnih propisa. Sve što trebate znati za ispit predavač će vam ispričati na predavanju. Pokušajte se i uključiti, odnosno aktivno sudjelovati na predavanjima. Ne ustručavajte se postaviti pitanje ako vam nešto nije jasno ili niste u potpunosti razumjeli.
Isto tako, pozorno pratite tečaj iz Pružanja prve pomoći i budite aktivni.
- Vježbaj, vježbaj, vježbaj i samo vježbaj
Kod pripreme za ispit PPSP potrebno je puno vježbe. Učiti možete iz HAK-ovog priručnika Postani vozač, ali najviše i najbolje ćete se pripremiti čestim vježbanjem. Ako imate mogućnost ići u autoškolu na vježbe, iskoristite to na najbolji način. Idite redovito na vježbe i uvijek ćete tamo moći potražiti pomoć.
Osim vježbi u autoškoli, možete vježbati i prolaziti po pitanjima na aplikaciji s kojom vas upozna autoškola.
- Osim priručnika, mogu vam pomoći društvene mreže i YouTube
Na raznim društvenim mrežama možete pronaći različite primjere pitanja iz Prometnih propisa. Tako možete provjeriti znate li uistinu ili ste samo zapamtili formu pitanja i odgovora s aplikacije.
U pripremi za ispit PPP, osim priručnika, može vam pomoći i YouTube. Na svom YouTube-u kanalu (https://youtube.com/@croatianredcrosshrvatskicr2600?si=HzUQQiNlfOeXEoHp) Hrvatski Crveni križ ima videe različitih zamatanja i postupaka pružanja prve pomoći. Na taj način gradivo možete naučiti s razumijevanjem.
- Učite iz vlastitih grešaka i slušajte instruktora
Tijekom satova vožnje zapamtite i popravite ono što ste krivo napravili. Uzmite u obzir sve savjete koje vam je instruktor dao. Oni su tu da vam pomognu i olakšaju svladati osnove upravljanja vozilom. Najbolje ćete naučiti od njih, a ne od vaših roditelja, starije braće i sestara ili bilo koga drugoga sa strane.
- Koncentracija, koncentracija, koncentracija
Prije i tijekom svakog ispita kojeg polažete važno je biti i ostati koncentriran. U slučaju kada ste i učili i vježbali i vjerojatno znate dogovore na sva pitanja, ako niste koncentrirani velika je mogućnost da nećete pokazati koliko zapravo znate. Dakle, na svaki ispit treba doći koncentriran i sa zadanim ciljem, prioritetom.
- Koristite znanje iz Prometnih propisa
Sve što ste naučili na Prometnim propisima u vožnji morate primjenjivati. Najviše pazite da ne oduzimate prednost, na vožnju raskrižjem i na mjesto gdje se smijete ili ne smijete prestrojiti. Propise uvijek morate znati s razumijevanjem i primijeniti ih u određenoj situaciji!
- Pratite okolinu
Kada vozite pratite sve što se događa oko vas. Obraćajte pažnju na prometne znakove kraj i na cesti, na semafore i samu cestu. Pazite i na rubni kamen jer udarac u njega donosi direktan pad. Obavezno radite sve potrebne provjere tijekom vožnje, kod prestrojavanja i skretanja lijevo ili desno.
- Pazite na ostale sudionike u prometu
Obazirite se na ostale sudionike u prometu – druga vozila, a posebno na pješake. Pazite dobro na pješačke prijelaze jer ukoliko ne propustite pješaka padate na ispitu! Osigurajte sebe i ostalima sigurnu okolinu i situaciju.
- Prilagodite brzinu
Brzinu vožnje prilagodite prometnoj situaciji, ograničenju brzine, vremenskim uvjetima, stanju samog kolnika, ali i vozilu i vašim vozačkim mogućnostima koje ste stekli. Nije rijetko da je neprilagođena brzina upravo razlog pada kod kandidata.
- Budite spremni na sve
Kako biste najbolje pratili prometnu situaciju i sve što se događa oko vas, dođite smireni, opušteni, koncentrirani, ali i naspavani. Ako ste u mogućnosti, nešto pojedite prije ispita kako vam ne bi bilo loše. Probajte zanemariti tremu i nervozu i osvijestite si da se ništa loše neće dogoditi ako i padnete.