Četvrtak, 25 travnja, 2024
NaslovnicaPRILIKEKako učenici, nastavnici i ravnatelji zajedno mogu donositi odluke u školama?

Kako učenici, nastavnici i ravnatelji zajedno mogu donositi odluke u školama?

Često se događa da srednjoškolci žele napraviti promjenu u svojoj zajednici ili školi, bilo da je to želja za nekim novitetom ili pak peticija o raznim segmentima državne mature. Upravo Dijalog EU s mladima, odnosno strukturirani dijalog može im pomoći kako izreći svoje stavove i mišljenja prema donositeljima odluka.

Edukacijama učenici postaju aktivniji u školama

Mreža mladih Hrvatske (MMH) savez je udruga mladih i za mlade koji osnažuje mlade za aktivno i odgovorno sudjelovanje u društvu. Do sada je više od 50 srednjih škola prošlo edukacije gdje se direktno s učenicima, predstavnicima vijeća učenika te nastavnicima raspravlja kako na što ravnopravniji način zajedno donositi odluke u školama.

“Imali smo dosta pozitivnih iskustava gdje su vijeća učenika nakon edukacija počeli aktivnije raditi, ali i postali aktivniji sudionici u svojim lokalnim zajednicama”, kazali su iz MMH.

Kako bi učenici iz što više krajeva Hrvatske naučili reći svoje potrebe i teme koje su im važne u kreiranju budućnosti, MMH potiče da se što više škola uključi u Dijalog EU s mladima.

“Smatramo da je važno u što više škola osvijestiti da su vijeća učenika važan dio sudjelovanja i uključivanja učenika u donošenju odluka koje se tiču učenika. Radom u Vijeću učenika sami učenici uče o demokratskoj školi i donošenju odluka te imaju ipak onaj bitan osjeća da se i njih nešto pita i da imaju pravo glasa”, napomenuli su iz MMH.

Mladi su željni mogućnosti da iskažu svoje potrebe, a iz MMH rekli su da mladima treba dati tu mogućnost da bi njihova mogućnost bila sjajnija. Danas postoje brojni alati i metode kako doći do mladih i važno ih je prepoznati.

“Sam proces nudi mogućnost učenicima da se uključe u kreiranje politika za mlade lokalno, nacionalno, ali i na razini EU što im služi kao poticaj da prepoznaju probleme s kojima se susreću. Tako osnažuju i razvijaju svoje komunikacijske vještine, a i svoja stečena znanja mogu prenositi na druge generacije”, zaključili su iz MMH.

‘Na hodnicima se pušta glazba, a unaprijeđen je jelovnik u školskoj kantini’

Srednja škola Pregrada prva je škola u Hrvatskoj koja je svojim projektom “Moj glas za moju školu – MOGLI” provela strukturirani dijalog s mladima. Na taj se potez odlučilo jer škola ima viziju osposobiti učenike za cjeloživotno obrazovanje, a upravo je ovaj projekt način kako pojačati kompetencije, ali i motiviranost za angažman i sudjelovanje u školi.

“Učenici su pozitivno reagirali na projekt jer su radionice provedene neformalnim metodama učenja što je doprinijelo jasnijem izražavanju mišljenja i stavova, osobnom zadovoljstvu i kreativnosti. Evaluacijom su izrazili pozitivno iskustvo, osobnu dobrobit i želju za sudjelovanjem u budućim projektima”, kazala je stručna suradnica škole, Valerija Hržica.

Foto: Srednja škola    Pregrada

Projekt je ukazao na potrebe učenika u školi, ali i učeničkom domu koji su doveli do pozitivnije klime. Uspješno je vraćen školski list “Druga strana”, na hodnicima se za vrijeme odmora pušta glazba po izboru učenika, a na nove načine obilježava se Dan srednjoškolaca.

“Nakon studijskog putovanja u Srednju školu Čakovec gdje su razmijenjene ideje, stvorena su i nova međusobna prijateljstva. U školi je unaprijeđen jelovnik u školskoj kantini ‘Zdravljak’, organizirane su humanitarne akcije, inicijativa za pokretanja debatnog kluba i još mnogo toga”, kazala je Hržica.

Osim noviteta, projekt je doveo i do rješavanja problema na koje su ukazali sami učenici. Na jednoj od radionica predložena je obnova sanitarnih uvjeta, što je naposljetku i ostvareno, kao i popravljanje prilaza do stražnjeg ulaza škole koji do tada nije bio adekvatno riješen.

Razvoj komunikacijskih vještina i nova prijateljstva

Projekt je, objasnila je Hržica, osnažio Vijeće učenika te ga učinio spremnijim i motiviranijim. Predsjednici razreda postali su učinkovitiji u svojim zadaćama, što je vidljivo u akcijama i aktivnostima koje su ponovno pokrenute i organizirane njihovom inicijativom i angažmanom.

“Zahvaljujući pozitivnim iskustvima, naša škola i dalje namjerava provodite slične projekte. Mladi uvijek imaju kvalitetne ideje koje ponekad donositelji odluka ne uvažavaju dovoljno. Potičemo i druge škole da se uključe jer će strukturiranim dijalogom učenici naučiti kako kvalitetno i konstruktivno sudjelovati u životu škole“, zaključila je Hržica.

Foto: Srednja škola Pregrada

Ivana Smrkulj, učenica 3. razreda prirodoslovne gimnazije Srednje škole Pregrada, zahvalna je što je mogla sudjelovati u ovom projektu.

“Na radionicama smo koristili nove alate kao što je Menti, ali ono što je meni bilo najbolje je to što je na svakoj radionici bila opuštajuća atmosfera. Tako smo lakše mogli iznositi svoja mišljenja i prijedloge”, istaknula je Ivana.

Dodala je da ju je projekt osnažio da više sudjeluje u radu Vijeća učenika te je shvatila da se ideje i prijedlozi učenika u njezinoj školi shvaćaju ozbiljno te da će se sve učiniti da se realiziraju. Sudjelovanje u projektu potaknulo ju je da se prijavi i na druge projekte, pa je tako sudjelovala u projektu “Za mlade u Zagorju – djelujem i mijenjam” čiji je vrhunac bio odlazak u Strasbourg na “European Youth Event”.

“Razgledali smo europski parlament, upoznali nove prijatelje i sudjelovali na brojnim radionicama. Preporučujem svima da sudjeluju u takvim projektima ako imaju priliku jer su oni meni prvenstveno osnažili komunikacijske vještine, upoznala sam nove prijatelje te utjecala na mnoge promjene u svojoj školi”, zaključila je Ivana.

Hrvoje Debeljak
Hrvoje Debeljak
Učenik sam 4. razreda gimnazije Srednje škole Pregrada. U slobodno vrijeme čitam, pišem, slušam glazbu, pratim Eurosong i vozim bicikl.
VEZANE OBJAVE

POPULARNE OBJAVE

NEDAVNI KOMENTARI