Strani jezici u školstvu

    “Uši su opasnije od jezika.” Njemačka poslovica

    “Jezikom se može sav svijet izorati, ali rukama se teško boriti i s grumenom zemlje.” Madžarska poslovica

    „Koliko jezika znaš, toliko vrijediš“

     

    Puno je različitih varijacija poslovica o jezicima, ali sadržaj je svima jasan. Jezici su strogo potrebni za današnji razvitak i napredak, ali nažalost naši ministri školstva tog nisu očito svjesni.

    U nastavku vam donosim neke statistike:

    Općeniti uspjeh učenika u školskoj godini 2012./2013.tab1

    tab2

     

    (Državni zavod za statistiku)

    Zanimljivost je ta da se ove školske godine 2014./2015. drugi strani jezik više nije bodovao kod upisa u srednju školu? Zašto? Dobro pitanje, loši argumenti koje navodi ministarstvo. Danas, kad bismo trebali usmjeriti pozornost na učenje stranog jezika tako  da postanemo osposobljeni za moderno i razvijeno društvo, Lijepa Naša naravno ide u suprotnom smjeru. Apsurd je naravno bio i prije ukidanja bodova za drugi strani jezik, a glasio je da iako ste dobili bodove za učenje, svejedno ste ga krenuli učiti ispočetka! Umjesto da su se početnici stavili u poseban razred, ostatak razreda s već barem A1/A2 stupnjem je morao pri tome ispaštati. Razlog tome? Štednja na profesorima. Također, u prilog tome ide sve više spojenih razreda stranih jezika i sve manje profesora. Kao osobu kojoj dobro idu strani jezici i koja često sudjeluje na projektima izuzetno me zabrinjava i ljuti činjenica da s naučenim kompeticijama ne mogu akademski se natjecati na fakultetima van Hrvatske već moram doma raditi poseban program da bih položila ispite. S B2 razinom učenici na kraju svog srednjoškolskog obrazovanja ne mogu iskreno- ništa. Zabrinjavajuća je činjenica da po knjigama u 4 razredu srednje škole se iz engleskog uče dijelovi kuća, priče od 200 znakova s prazninama i da učenik 4. razreda samostalno ne može napisati esej „For and against“, da ne govorim o činjenici da se „present simple“ uči kroz sve 4 godine, kao i u osnovnoj školi. Jasno mi je, suosjećam s učenicima kojima slabije idu jezici da možda ne mogu pratiti ovaj program, ali rješenje formiranja grupa jezika za napredne učenike umjesto ovih spojenih razreda je oduvijek bila opcija. Također promjena sadržaja dosadašnjih knjiga, umjesto da se isti sadržaj knjiga ove godine morao kupovati u knjižarama samo zbog promijenjenih korica.  Današnje školstvo bi trebalo više inzistirati na boljim kompeticijama iz stranih jezika jer na Europskom tržištu sa znanjem razine B2 većine učenika i budućih radnika, neće moći konkurirati, ostvarivati utjecajne poslove, a tako ni ojačati svoje već klimavo gospodarstvo. Tužno je da na mjerama štednje pate oni koji ne bi trebali – učenici.

    Patricija Biškup