Većini nas zasigurno se barem jednom dogodilo da pomisle kako je vrlo lako odgovoriti na ovo pitanje – učenici padaju razrede zato što ne uče koliko bi trebali! Dakako, čim bi malo bolje razmislili, shvatili bi koliko je taj odgovor zapravo površan i koliko ovaj problem definitivno treba sagledati sa više strana. U ovome članku donosimo neke od problema s kojima se učenici suočavaju i koji mogu biti uzrok lošim ocjenama, pa i padanju razreda.
Nedostatak motivacije
Oni koji nemaju predodžbu o tome što žele postići i koji je cilj njihovog školovanja, često se osjećaju izgubljeno i upadaju u rutinu iz koje ne vide izlaz. Takvo stanje može biti veoma demotivirajuće i uzrokovati manjak truda, a time i pad ocjena. Kao rješenje tog problema, postoji sve više službi koje se bave profesionalnim usmjeravanjem i pomažu mladim ljudima da „nađu“ sami sebe.
Odnosi s roditeljima i prijateljima
Iako to ovisi o karakteru pojedinca, svi smo mi socijalna bića i prirodno je da tražimo podršku i odobravanje drugih, dok nedostatak istog može imati negativno djelovanje. Učenik ima veće šanse da bude uspješan ako kod kuće ima obitelj koja mu pruža podršku i osigurava nesmetane uvjete za učenje, a istodobno ima i krug prijatelja u kojem se osjeća prihvaćeno i ugodno. Nažalost, mali je broj osoba koje žive u takvim idealnim uvjetima. Društvo u kojem se učenik kreće, također može imati značajnog utjecaja na njegovo ponašanje i navike, pogotovo u razdoblju puberteta kada je osobnost prilično krhka i labilna te se tek izgrađuje.
Loša organizacija vremena, opravdani/neopravdani izostanci, problemi s učiteljima/profesorima
Često možemo čuti kako je dobra organizacija pola puta do uspjeha, što je u većini slučajeva prava istina. Dobrom organizacijom vremena učenik može postići ravnotežu između učenja, socijalnog života i aktivnosti kojima se želi baviti. Planeri, kalendari, mobilne aplikacije…izbor je dostupnih pomagala zbilja velik i svatko može odabrati ono što mu najviše odgovara.
Bespotrebno je naglašavati da je za uspješnost potrebno redovito odlaziti na nastavu, koliko god to ponekad može biti prava muka. Učenici koji prate na nastavi imaju više slobodnog vremena, budući da su već jedan dio gradiva naučili. Dakako, ponekad je zbog bolesti, putovanja ili nekih drugih razloga neizbježno izostati s nastave, što može uzrokovati velike zaostatke u gradivu. U tim slučajevima, učenik ne može nadoknaditi gradivo i prisiljen je ponavljati razred ili bar položiti predmete u kojima su zaostaci najveći.
Koliko god poznavali mnogo divnih učitelja i profesora, koji koriste inovativne i zanimljive metode, postoje i oni koji nisu toliko pristupačni i s kojima učenici često imaju probleme. Budući da je komunikacija s učiteljima i profesorima vrlo bitna za razumijevanje gradiva, njen nedostatak može imati vrlo negativan utjecaj na ocjene. Osim komunikativnosti, učitelji i profesori trebaju biti dobro upoznati sa sadržajem koji predaju, a ako to nije slučaj, teško je očekivati od učenika da taj sadržaj dobro nauče. Rad je u prosvjeti iznimno težak i svim dobrim učiteljima i profesorima treba iskazati duboko poštovanje, ali isto tako nažalost postoje oni koji učenicima ne daju dovoljno znanja i stvaraju probleme.
O razlozima zbog kojih učenici dobivaju loše ocjene i padaju razrede dalo bi se još mnogo pisati, ali ono što je ključno je činjenica da ne treba uvijek okrivljavati učenika. Naravno, to ne znači da je svaki razlog za pad razreda opravdan. Pozitivno je to što se danas pojavljuje sve više savjetodavnih institucija koje pomažu takvim učenicima i nastoje otkriti srž problema. Na kraju krajeva, svatko zaslužuje drugu šansu za profesionalni i osobni napredak.
Kaja Pavlinić